Provádí vaše centrum klinická hodnocení first-in human? V České republice drží oprávnění SÚKL pro tyto náročné studie 8 pracovišť. Pokud vám od jeho získání uplynou v příštím roce 3 roky, zbystřete - přichází čas na přípravu pro re-certifikaci.

Delegation Log je jedním z nejvíc opečovávaných dokumentů, založených v ISF. Přinášíme několik praktických tipů z praxe, jak tento dokument správně vyplnit a udržovat.
Site Signature and Delegation of Responsibilities Log (SSRL), zkráceně Delegation Log, je bezesporu jedním z nejvíc opečovávaných dokumentů, založených v Investigator Site File. Je sbírkou nejcennějších podpisů celého studijního týmu. Nedává se z ruky! Každé zaváhání a chyba se trestá - korekcemi, které musí být čitelné i na jednom centimetru čtverečním nebo dokonce závažnými nálezy auditů a inspekcí.
Jak zkrotit Delegation Log ke spokojenosti centra, zadavatele i inspektorů GCP? Následující řádky přináší několik praktických tipů z pohledu zkušeného centra.
Upozornění: Jedná se o pouze soubor osobních zkušeností a osvědčených postupů v centru, přístupy se mohou lišit dle organizace klinických studií a kompetencí studijního týmu v jiných centrech, stejně tak může být odlišný pohled auditorů a inspektorů. Sdílíme zkušenosti, nikoliv závazné doporučení.
Delegation Log uvádí jmenný seznam členů studijního týmu, společně s činnostmi, které jim hlavní zkoušející svěřuje.
V souladu s GCP R3 (kapitoly 2.3.2. a 2.3.3.) může zkoušející delegovat studijní činnosti dalším osobám, které jsou náležitě kvalifikované a proškolené. Také je povinen zajistit, že o těchto osobách a delegovaných činnostech povede záznam. A formulář Delegation Log je na světě, i s prvním důležitým poznatkem, že se jedná o dokument a zodpovědnost hlavního zkoušejícího, nikoliv zadavatele. Formulář sice patří ke standardním dokumentům, které zadavatel nebo CRO centrům dodávají, ale SÚKL opakovaně doporučuje, aby měla centra vlastní formulář, které někdy lépe vyhoví jejich potřebám a zodpovědnosti zkoušejícího.
Například MOÚ používá ve všech studiích vlastní Delegation Log již od roku 2022 a úspěšně s ním prošel několik inspekcí a auditů - dokonce s pochvalou za tento proces.
Vzorový Delegation Log si lze stáhnout ze webu Transcelerate (včetně pokynů) a přizpůsobit potřebám centra a studie, nicméně doporučeno je vést dokument v řízeném režimu a jeho používání na straně centra zakotvit i do SOP.
Proč si přidělávat práci a nepoužít vždy nabízený Delegation Logu zadavatele nebo CRO? Podívejte se na dokument vždy kriticky. Vyhovuje vašich potřebám? Je ve všech aspektech srozumitelný? Lze ho čitelně připravit?
Na ukázce níže vidíte, že formulář není v praxi vyhovující.
Například task 9 - ,,ECG/LVEF" je dobrou ukázkou nejednoznačnosti. Komu činnost svěříte? Sestře, která EKG natočí, nebo lékaři, který ho vyhodnotí? Určitě ne oběma. Často vídáme v nabídce spojené činnosti: např. ,,collect, process, ship lab samples". Pokud se ale jedná o činnosti, které vykonávají různě kvalifikované osoby (sestra, laborant, koordinátor), chybě se nevyhnete. Tento task byste totiž nemohli svěřit například laborantce, která odběry krve provést nemůže.
Častým nešvarem jsou chybějící slovesa. Slovesa dají činnostem smysl a obsah. Lékařům se delegují obvykle činnosti spojené s vyhodnocováním výsledků, tedy ,,evaluate, assess, interpret", zatímco studijním sestrám nebo koordinátorům spíše náleží část výkonná, tedy spojená ,,perform, collect, process, submit, administer" apod.
Pod každou činností si zkrátka musíte jednoznačně představit, co přesně zkoušející dané osobě svěřuje. Používáte-li templát zadavatele nebo CRO, neváhejte si ho doplnit dle potřeby, činnosti rozdělit, doplnit nebo objasnit v komentáři.
Nechat si jeho vyplnění až na iniciační schůzku určitě nedoporučujeme. Klinické studie a jejich týmy jsou již tak komplexní a složité, že si lze jen těžko představit dobře vyplněný Delegation Log během časové tísně a uprostřed mnoha jiných dokumentů. Pravidlo číslo jedna tedy zní: připravte si Delegation Log předem!
Nejvíc času věnujte navrhovaným činnostem (tzv. taskům). Má-li vaše centrum vlastní Delegation Log, budete je už znát skoro nazpaměť a ušetříte si čas přemítáním, co měl sponzor na mysli tím kterým číslem.
Přiřazování činností (které je samozřejmě dáno rozhodnutím zkoušejícího, event. podpořené SOP) se musí řídit těmito pravidly:
Je tedy jasné, že abyste nelitovali své ukvapenosti u auditu nebo inspekce, musíte věnovat přiřazení činností poměrně dost času.
Nezapomínejme, že vyplněný Delegation Log je hned uložen také v Trial Master File (TMF) u zadavatele, takže opravdu - čas nevrátíte!
Doporučení pro delegování
Co konkrétně se při delegování činností osvědčilo?
Ukázka delegovaných činností:
Takže: máte krásně připravený a rozmyšlený Delegation Log. Nadešla chvíle iniciační schůzky, proškolení a podepisování. Nespusťte proces ze zřetele! Od členů studijního týmu se očekává vlastnoruční podpis a iniciály - pozor, jedná se vlastně o podpisový vzor, který může přepečlivý auditor srovnávat s podpisy ve zdrojové dokumentaci.
Hlavní zkoušející si pak musí opravdu dobře procvičit ruku a rozepsat propisku, protože je nutné, aby podepsal delegaci každého jednotlivce na samostatném řádku - nenechat se ukonejšit nabídkou milostivé svorky! Stejně tak si zkuste 15x pod sebou krasopisně napsat 25 JUL 2025! Chce to trpělivost a čas, za rok u inspekce se za to budete velebit!
Výsledek dobře vyplněného a podepsaného Delegation Logu pak lahodí oku i duši kvalitáře. Srovnejte to s ukázkou logu výše. Je to rozdíl, nemyslíte? Mějte na paměti, že je to dokument, který v rukou auditor a inspektor podrží na 100 % , a to opravdu velmi dlouho.
Jedná se o živý dokument. Určitě se k němu budete během studie mnohokrát vracet, takže si ho ponechte v ISF hezky označený a nezapomeňte:
Na závěr si dovolím, ideálně do diskuse, sdílet zkušenost z poslední doby. Zatímco vlastní formulář Delegation Logu opravdu nebývá pro zadavatele problém, stále častěji narážíme na rozdílné požadavky v uvedených činnostech. Někteří zadavatelé, v souladu s jejich vlastními SOP a požadavky, vyžadují doplnění (a delegování) dalších činností. Nejedná se však jen o ,,protocol/study - specific" činnosti typu speciálních vyšetření, které v základním DL chybí, ale i o velmi konkrétní a detailně popsané úkony. Například: vydání konkrétní informace pacientovi (je přece součástí procesu získání ICF lékařem?), potvrzení stratifikačních kritérií (je přece součástí zdrojové dokumentace lékaře?), vyplnění formuláře k zařazení pacienta (formulář přece obsahuje podpis zkoušejícího?), delegování kontaktní osoby pro údržbu přístrojů nebo pro účely databáze EU (to spíše patří na nějaký ,,contact list"?).
Vycházíme si se zadavateli v úpravách Delegation Logu maximálně vstříc, ale ráda bych apelovala na zachování racionálního přístupu a smyslu Delegation Logu. Jistě by se daly detailně rozepsat desítky dalších úkonů, vždyť realizace klinické studie se skládá ze stovek mikro činností, ale je to opravdu žádoucí? Nejenže to jde proti účelu Delegation Logu, ale přílišný detailismus nás může při auditu nebo inspekci naopak spíše zahnat do kouta.
Co myslíte vy? Jakou máte zkušenost, co se vám osvědčilo? A máte ve vašem centru vlastní formulář?