31_20251202_164612.jpg

Studijní koordinátor by měl být podle neuroložky analytický a koncepční typ

Neurologie je čtvrtým nejčastějším oborem, ve kterém jsou v České republice realizována klinická hodnocení. V rámci série rozhovorů se zkoušejícími lékaři jsme se tentokrát vypravili na I. neurologickou kliniku Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Klinická hodnocení u pacientů s Alzheimerovou chorobou a demencí zde vede jako hlavní zkoušející MUDr. Lenka Krajčovičová, Ph.D.

Jak jí práci na studiích usnadňuje její studijní koordinátorka?

Role studijního koordinátora je naprosto zásadní. Nedovedu si představit, že bychom bez něj byli schopni efektivně fungovat a organizovat veškeré aktivity v rámci studií. Studijní koordinátor je tudíž klíčovým členem týmu, stejně jako investigátor nebo studijní sestra. Koordinátor plní nezbytnou organizační a kontrolní funkci, komunikuje a koordinuje veškeré aktivity mezi ostatními členy týmu a účastníky studie, dohlíží na správné dodržování všech procedur, zajišťuje zadávání dat do systémů a celkově zajišťuje hladký průběh studie.

MUDr. Lenka Krajčovičová, Ph.D.

Jak vnímáte podmínky, ve kterých studijní koordinátoři v Česku pracují?

Jejich práce je poměrně specifická a není pro všechny. Nicméně pokud si někdo tuto práci vybere a dokáže se jí plnohodnotně věnovat, tak by to mělo být adekvátně ohodnoceno. Nedovedu objektivně posoudit, zda jsou podmínky pro toto povolání v ČR lepší nebo horší než v zahraniční, ale obecně se domnívám, že jsou porovnatelné. Samozřejmě administrativní zátěž tohoto povolání je vysoká a náročnost klinických studií i požadavky v čase rostou, ale to je myslím přirozený vývoj a všichni se tomu musíme přizpůsobit. Obecně všechny tyto věci mají svojí dynamiku, požadavky sponzorů se mohou různit a tedy i zátěž kladená na koordinátory v rámci jednotlivých studií by se měla odrazit v rozpočtu.

Kdybyste mohla svého studijního koordinátora poslat na jakékoli školení nebo kurz, aby Vám nebo studii byl ještě větší oporou, co by to bylo?
V tuto chvíli mne nic konkrétního nenapadá, protože moje koordinátorka má velmi dobrý background, ale obecně bych řekla, že je to lékařská problematika, aby měli studijní koordinátoři dobrý přehled o medicínských záležitostech, které se ve studii nebo na centru řeší.

Jak byste popsala ideálního studijního koordinátora?

Měl by to být někdo, koho tento typ práce baví, takže člověk se smyslem pro organizaci a pořádek, analytický a koncepční typ. Současně by ho měla bavit komunikace s lidmi, protože ta je v tomto oboru velice důležitá a také ochota učit se novým věcem a posouvat věci dál.

Vnímáte nějaké „neviditelné“ činnosti, které koordinátor vykonává, aniž si je jako zkoušející plně uvědomujete?

Řekla bych, že je to hlavně ta organizace, studijní koordinátor má tyto věci pod kontrolou, takže ostatní členové týmu nemusí nic moc řešit, protože to koordinátor zařídí. Je to perfektní, ale často je to bráno jako samozřejmost. Řada koordinátorů také funguje jako primární kontakt se studijním subjektem, takže pokud účastník studie potřebuje něco řešit, tak volá koordinátorovi, která to obvykle vyřeší, takže se to ve většině případů k investigátorovi ani nedostane. Koordinátoři také řeší různé queries v systémech a mailové alerty. Kdyby toto všechno měl dělat investigátor, tak by byl zahlcen.

V čem podle Vás spočívá dobré partnerství mezi zkoušejícím lékařem a studijním koordinátorem? Jak by spolu měli komunikovat?

Myslím si, že je to právě v tom slově – partnerství. Uvědomit si, a to samozřejmě i na straně zkoušejícího, že jsme všichni členy jednoho týmu, rovnocenní partneři a máme stejný cíl. Naše role jsou sice různé, ale stejně důležité a jeden bez druhého se neobjedeme. V tomto duchu by také měla probíhat vzájemná komunikace.

Děkujeme za rozhovor!

Chcete vyzpovídat i vašeho zkoušejícího? Napište nám na media@askas.cz a nechte nahlédnout do zákulisí vašeho centra.