Neurologie je čtvrtým nejčastějším oborem, ve kterém jsou v České republice realizována klinická hodnocení. V rámci série rozhovorů se zkoušejícími lékaři jsme se tentokrát vypravili na I. neurologickou kliniku Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Jak vidí roli svých studijních koordinátorů onkolog MUDr. Jiří Navrátil, Ph.D.? Přečtěte si první díl série rozhovorů se zkoušejícími lékaři.

Studijní koordinátoři jsou již dnes běžnou součástí studijních týmů, zejména ve velkých centrech a náročných studiích. Jak podle Vašeho názoru a Vaší zkušenosti mění práci zkoušejícího lékaře? Co konkrétně Vám studijní koordinátor ulehčil nebo umožnil dělat efektivněji?
Bez studijního koordinátora není možné moderní klinické studie efektivně realizovat. Jedná se o vysoce odbornou práci na plný úvazek, která zahrnuje podporu při péči o ambulantní pacienty, provádění EKG vyšetření, přípravu a kompletaci studijní dokumentace. Nedílnou součástí této pozice je také rozsáhlá administrativní agenda, komunikace se sponzorem a vyřizování značného množství e-mailové korespondence spojené s průběhem studie. Studijní koordinátor by měl disponovat alespoň základním zdravotnickým vzděláním a velmi dobrými jazykovými dovednostmi.
Jak vnímáte podmínky, ve kterých studijní koordinátoři v Česku pracují – pracovní zařazení, administrativní zátěž, zvyšující se náročnost klinických studií, požadavky sponzorů, prostor pro vzdělávání? Odpovídá to podle Vás jejich reálné odpovědnosti a přínosu?
Práce v klinických studiích stále přibývá, dominuje přebujelá administrativa. Moje zkušenost pramení majoritně z naší nemocnice, kde máme vlastní studijní oddělení a jsem za to rád. Vždy se tam rád vracím.
Kdybyste mohl svého studijního koordinátora poslat na jakékoli školení nebo kurz, aby Vám nebo studii byl ještě větší oporou, co by to bylo?
Moji studijní koordinátoři jsou ti nejlepší a jsem s nimi plně spokojen. Dlouhá klinická praxe a zdravotní vzdělání jsou jejich velkou výhodou. Vyslal bych je na jakýkoli kurz, který by si vybrali a měli pocit, že by jim byl užitečný. Např. právní seminář, prohloubení zdravotního vzdělání apod.
Jak byste popsal ideálního studijního koordinátora – nejen z hlediska vzdělání, znalostí, kompetencí, ale i vlastností a osobnostních předpokladů?
Slovy klasika, ideál neexistuje, ale potřebujeme ho, abychom měli směr. Měl by to být člověk, s kterým se mi dobře spolupracuje. Spolehlivý, empatický a zkušený spolupracovník, s kterým se delší dobu znám a plně mu důvěřuji.
Jsou podle Vás nějaké „neviditelné“ činnosti, které koordinátor vykonává, aniž si je zkoušející lékaři vždy plně uvědomují – ale které drží studii v chodu?
Myslím si, že je to administrativní práce a také práce v rozsáhlých studiových systémech. Hlídání termínů kontrol a přešetření.
V čem podle Vás spočívá dobré partnerství mezi zkoušejícím lékařem a studijním koordinátorem? Jak by spolu měli komunikovat?
Čas dělá přátele a totéž platí i v tomto vztahu. Jeden bez druhého se neobejde. Dobré partnerství stojí především na vzájemné důvěře, respektu a otevřené komunikaci.
Děkujeme za rozhovor!
Foto: Lucie Tribulová (MOÚ)


